Belangrijke woorden in sales

Wat is het belangrijkste woord in succesvolle sales?

Woorden hebben invloed op ons vermogen enthousiast te worden. Superhandig als je begrijpt welk woord het belangrijkste is in succesvolle sales.

Topverkopers beheersen, vaak onbewust, de psychologie van taal- en denkpatronen. Ze stemmen hun communicatie af op hun klant. En weten hoe ze hun klant kunnen motiveren. Ze “netwerken” met het brein van hun klant om een klik te maken en positieve associaties te ontwikkelen met hun dienst of product.

Succesvolle sales door taal- en denkpatronen

Ik ben geboeid door dit proces van taal- en denkpatronen.  Als startende verkoper leerde ik met “vallen en opstaan”.  De argumenten die ik inzette bij klanten schreef ik op. Voor een volgende klant. Want ja, als het succesvol is waarom zou je het niet nog een keer gebruiken? En ik ontdekte al snel: de ene keer werkte mijn argument perfect en de andere keer sloeg het totaal de plank mis!

Vallen en opstaan

Inmiddels weet ik waarom. Weet ik welk woord het belangrijkste is in succesvolle sales. Welke woorden en zinnen ik het beste kan gebruiken om af te stemmen op de ander.  De ene klant heeft een duwtje in de rug nodig. Bij een andere klant zorgt dit voor weerstand. Dat maakt ieder (sales)gesprek een avontuur en een uitdaging.

Goed om te weten: verschillende woorden veroorzaken voorspelbaar gedrag bij mensen. In sales is het jouw taak om zorgvuldig je woorden te kiezen om zo de impact van je boodschap te maximaliseren.

Belangrijkste woord in succesvolle sales

Het meest essentiële woord in sales heeft drie letters: JIJ. Het oudste deel van de hersenen is het “oerbrein”, verantwoordelijk voor instinct en overleving. De belangrijkste focus is om pijn te vermijden. Onthoud dat het oerbrein van jouw klant de echte besluitvormer is als het gaat om kopen, en dat het tot 95% van de keus beïnvloedt.

Ons oerbrein is alleen verantwoordelijk voor onze eigen overleving, daardoor moet het ook gaan over ons favoriete onderwerp: onszelf.  Door woorden als “jij” en “jouw” te gebruiken zorg je dat je praat uit het perspectief van jouw klant. Als hij zich kan voorstellen hoe jouw product of dienst hen helpt een beter persoon of professional te worden, ga je scoren!

Voorbeelden zijn: “dit betekent dat jij nog makkelijker je agenda kunt bijhouden”,of  “jij loopt geen risico dat je zonder telefoon zit”. Als je dit toepast dan zijn jouw argumenten automatisch op jouw klant gericht.

Meer weten?

Vraag onze whitepaper aan over taal- en denkpatronen.

0 Shares

Petra Smit

Psycholoog, sales consultant & telemarketing expert en auteur helpt jou aan nieuwe klanten met De Klik Methode!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Tweet